Unelmien koulu - näin opin parhaiten

06.02.2022

Business College Helsingin maahanmuuttajataustainen opiskelijaryhmä paneutui oppimistyyleihinsä heti opiskelun alussa. Ryhmässä jokaisella on henkilökohtainen historiansa ja kulttuuritaustansa sekä oma, ainutlaatuinen tapansa oppia. Oppimistyyliksi kutsutaan tapaa, jonka avulla ihminen keskittyy sekä käsittelee ja sisäistää uutta tai vaikeaa tietoa.

Opiskelijat haaveilivat unelmiensa koulusta

Osana merkonomiopintoja opiskelijat saivat haaveilla unelmien koulusta, jossa oppiminen sujuu kuin tanssi. Millaiselta unelmien koulussa näyttää?

"Unelmien koulu on turvallinen, terveellinen, siellä on puhdas sisäilma, paljon kasveja, sekä muunneltavat, valoisat ja avarat tilat", kertoo 45-vuotias nainen Virosta.

"Sellainen, että oppimispaineita ei ole liikaa, oppilaat voivat oppia itsenäisesti ja opettajat voivat herättää oppilaiden kiinnostuksen oppimiseen oppitunnin aikana, ja myös oppitunti on rento ja onnellinen", 25-vuotias nainen Kiinasta.

"Unelmien koulussani olisi pienet ryhmät, opettajat käyttäisivät montaa eri tapaa opettaa, koska jokainen oppii eri tavalla ja koulussa olisi rauhallisia paikkoja taukoja varten", kiteyttää 30-vuotias maahanmuuttajamies Marokosta.

Muuten kaipailtiin rauhassa oppimista, teemapäiviä, opettajan ohjausta, ylipäätään hauskuutta ja rentoutta, sekä tiloihin että oppimisjärjestelyihin.

Tehokas oppiminen on myös opettajien haaveissa

"Kerro minulle ensin kokonaiskuva ja sitten tarvittavat yksityiskohdat."

Mitä opimme ja millaisia havaintoja teimme ryhmäanalyysin pohjalta?

Kun oppimisympäristö ja -olosuhteet vastaavat paremmin opiskelijoiden erilaisia oppimismieltymyksiä, on oppiminen johdonmukaisempaa ja tehokkaampaa. Myös osuvilla opetusmenetelmillä voidaan oppimista tehostaa.

Business College Helsingin 28 maahanmuuttajataustaiselle opiskelijalle tehtiin emeritusprofessori Barbara Prashnigin kehittämä oppimis- tai työtyylianalyysi, ja opettaja kävi heidän kanssaan tulokset läpi henkilökohtaisissa tapaamissa. Sen lisäksi opiskelijat saivat kirjallisen dokumentin ja materiaalin, johon voivat tutustua rauhassa tarkemmin. Analyyseista koottiin myös ryhmäraportti, joka kertoo kyseisen ryhmän tehokkaimman tavan oppia.

Opiskelijat tekivät analyysin suomen kielellä, joka on heille kaikille vieras kieli. He tarvitsivat tukea sekä kysymysten ymmärtämisessä että tulosten analysoinnissa. Maahanmuuttajien kanssa on erityisen tärkeää käyttää selkokieltä, että termit avautuisivat heille paremmin.

Havaitsimme, että ryhmälle on mieluisinta pohdiskeleva ajattelutyyli, sekä näköaistin, visuaalisaation ja mielikuvituksen hyödyntäminen. He työskentelevät mieluiten opettajan ohjauksessa, päivällä, yksin tai parin kanssa, hiljaisessa työympäristössä. Tuloksissa korostuvat vahva sisäinen motivaatio, sitkeys ja johdonmukaisuus, sekä sopeutuvuus ja vastuuntuntoisuus. Ryhmässä oli useita luontaisesti analyyttisiä henkilöitä, mutta erityislahjakkaita ja nopeita oppijoita ei joukossa esiintynyt. Toisaalta myöskään mahdollisia keskittymis- tai oppimisongelmia ei ilmennyt. Opiskelijoiden tämänhetkinen uusi elämäntilanne ja kielelliset haasteet näkyivät analyysin tuloksissa.

"Haluan useimmiten tietää, miksi joku tehtävä tehdään ja mikä on haluttu lopputulos. Kerro siis minulle ensin kokonaiskuva ja sitten tarvittavat yksityiskohdat ", kuvaa monipuolista työkokemusta hankkinut maahanmuuttajataustainen miesopiskelija Italiasta.

"Tulokset auttoivat minua tuntemaan paremmin itseäni, mieltymyksiäni ja oppimistyyliäni. Pidän ajatuksesta, että ei ole ketään samanlaista kuin minä, olen ainutlaatuinen! Enää en koe erityispiirteitäni puutteina", innostuu aiemman korkeakoulututkinnon suorittanut naisopiskelija, joka on muuttanut Suomeen Venäjältä.

Opetuksessa kannattaa huomioida ryhmän yhteiset mieltymykset. Tämä ryhmä tarvitsee tehtäviin selkeät ohjeistukset ja aikaa pohdiskeluun. Heille on hyvä tarjota visuaalista materiaalia oppimisen tueksi, esim. videot ja powerpoint -esitykset. Opiskelijat työskentelevät mieluiten hiljaisessa ja rauhallisessa tilassa, koska melu häiritsee heidän keskittymistään. Opiskelijaryhmä toivoo, että opettaja ohjaa heidän työskentelyään ja oppimistaan. Analyysin tulosten perusteella opiskelijat työskentelevät mieluiten yksin tai parin kanssa. Toisaalta työelämässä tarvitaan nykyisin monenlaisia ryhmätyötaitoja ja hyvää vuorovaikutusta työtovereiden kanssa, joten niitä taitoja kannattaa myös harjoitella.

"Ryhmäanalyysin perusteella saa tarkan kuvan opiskelijaryhmän monimuotoisuudesta ja erilaisista tavoista oppia. Näitä tietoja hyödyntämällä päästään parempiin oppimistuloksiin - ja myös opiskelijat ovat tyytyväisempiä ja vähemmän stressaantuneita", toteaa lehtori Kaisa Nuutamo Business College Helsingistä.

Oppimistyylianalyysillä voidaan selvittää yksilön ja ryhmän tarpeita ja mieltymyksiä oppimisen suhteen. Ei ole olemassa oikeaa tai väärää tyyliä oppia, vaan ainoastaan erilaisia tapoja oppia tehokkaammin. Vahvuudet syntyvät mieltymyksistä. Ne lisäävät motivaatiota ja keskittymistä sekä parantavat suorituskykyä esimerkiksi tenteissä. Kukapa meistä ei haluasi oppia tehokkaammin ja hauskemmin?

Teksti ja lisätietoa: Helena Miettinen ja Kaisa Nuutamo